Då kör vi!

God kväll!

Jag har njutit
av en eftertraktad ledig dag! I dag har  vi studiedag eftersom lärarna måste utvärdera detta skolår, vet inte så mycket om det. Men det visste jag faktiskt inte att man gjorde. Anledningen till att det är på en skoldag är så att alla kan vara närvarande. Så jag har pluggat lite matte, skrivit på min uppsats och läst lite... Nej, helt ärligt är jag så skoltrött att det inte är sant! Bara tanken av ett mattetal gör mig spyfärdig! Jag läser massa bloggar om studentskivor och bara önskar att jag var i den sitsen nu. Men det närmar sig i alla fall. Nu håller ju gymnasieomvalen att rulla på och sen kan vi göra någon enkät eller liknande. 11 maj är sista dagen. Själv har jag valt BC - Business Creatives och Samhälle-ekonomi. Tråkigt och fyrkantigt, jag vet. Men i nästa kristid kan ni lita på mig!

Ja, såg att statistiken gick upp i taket; Hemsidan är uppe! Nu kan vi sätta igång på riktigt! http://www.slattgardsskolan.se/, det är bara att trycka. Är inte så förvånad då jag sett designen flera gånger, men är inte Hadid duktig? *Klappar* Ja, vår skola är inte så stor så jag tror i alla fall att några vet vem Hadid är. (Elev)

Annat som jag inte hört talas om är att 8:orna ska ha prao! Precis som vi 9:or hade vid den här tiden förra året. Även om jag haft ett år att reflektera så står jag kvar vid det jag sa på min PRAO-rapport och det jag sa till Ia - PRAO är onödigt. Att bryta skolan 2 veckor, förbereda sig, köpa in massa saker, krångel med bussbiljetter, krångel med lunchen, hitta PRAO osv. Men jag är inte helt säkert om att jag skulle ta bort det om jag kunde. Det var roligt och så. Men å andra sidan, om man väljer något som man inte har någon nytta av är det onödigt. Just jag, vid det tillfället, ville bli fastighetsmäklare. Eftersom jag hade några kontakter fick jag till slut jobbet på Södermäklarna. Slutsats: Att vara mäklare är bara att maila hela dagarna, ringa upp med samma menig: "Hej jag heter XXXX och ringer angående lägenheten på XXXX". Då var det ju väldigt nyttigt för mig att PRAO:a där, på så sätt fick jag reda på att det kanske inte var så roligt som jag trodde. Så, det beror på faktiskt.
   Vi får se vad 8:orna tycker, vi får väl se vad dem valt också. Tyvärr tror jag inte att jag kommer att få prata med någon förrän de 2 veckorna gått, men vi får se.

Cafét är ett annat aktuellt ämne. Innan jag gick ut från skolan i onsdags såg jag att det blivit målat rött med vita knutar, riktig sommarkänsla! Som sagt är det i grupp man ska komma på en affärsplan som behandlar alla kategorier! Budget, vad som ska köpas in, säljas, arbetskraft, driftkostnader, marknadsföring, håller sig till reglerna och hela köret! I samband med Samhällskunskap, nu i år. Det är ju helt nytt så nästa år kommer det bli något med Hemkunskapen att man bakar där, tar med sig till cafét och säljer eller något liknande. Sen kommer ju Peter, som stod i Eftis, att jobba i caféet. De arbetspar som gjort den mest rimligaste planen, mest eftertänkta planen och helt enkelt den bästa planen går i uppfyllelse - verklighet.
    Eftersom tiden är så pass kort så kommer vi hålla det endast i 23 dagar. För 9 juni är det bye, bye Slättgårds.

P.g.a. tragedin som skedde för inte så länge sen blev ju Slättgårddskolans dag uppskjutet, och nu är den snart här. 16 maj, skolan fyller 40, första 9:orna går ut, en ny rektor och en ny skola! Dock är det ju knappast klart, nya NO-salar, gympasal, hemkunskapssal, nya klassrum, flera klasser (?) osv. Utvecklingen slutar knappast här! Måste ju erkänna att jag känner mig som en försökskanin lite... Lite...

Aja, bara en trött Karim som ville uppdatera er så gott som möjligt. Som vanligt, [email protected] för frågor.

Ha en bra natt och en en skön helg! Karim.


Die Welle - otroligt förutsägbar


"Die Welle", vågen på tyska,
hette filmen vi såg i tisdags. Jag är inte direkt påläst om det, men i början står det klart och tydligt att den är baserad på en verklig händelse. So here goes;
   De stora frågorna som riktas till Nazityskland var just "hur kunde det ske, och hur kunde det ske igen?". Die Welle - Vågen - behandlar just den här frågan. För 40 år sedan i USA gjorde en historielärare ett experiment på projektveckan, en vecka som kan likna projektarbetet man har i det svenska gymnasiet. Ämnet är autokrati/diktatur och precis som världen frågade Nazityskland, frågade historieläraren sina elever: "Tror ni att det kan hända igen?"
   Rainer, som spelar historieläraren, är en cool historielärare som lyssnar på punk, förstår ungdomar och dissar texter helt. Istället för att läsa om det och för att vända på ungdomarnas attityd: "Åh, Hitler igen", kör han på praktiska övningar. Det går från dag till dag. Graden utvecklas. Det började med att stå upp när man talar, sedan skulle man tilltala honom som "Herr Wenger", det gick till slut över till uniformer vilket skapade gemenskap och suddade ut individualiten, och sedan kommer namnet och hälsningen. Till slut går det ju självklart ur kontroll. Snart tar eleverna lagen i egna händer, utanför klassrummet. De älskar gemenskapen. Mobbare och nördar blir vänner, de tuffa hjälper dem utsatta och de starka hjälper dem svaga. Det går över till att frysa ut utomstående. De själar som vandrar runt utan mening får helt plötsligt en och de populära får en helt annat perspektiv på livet.

På ett minimaliserat sätt skildrar dem offer för fascismens psykologi. De otroligt förutsägbara karaktärerna symboliserar ett spektrum av typer av samhällsmedborgarna. Just hur fascismens psykologi kan utnyttja alla människans behov, hur fascismen växer självmant. Som en våg sköljer den över bräckliga sinnen, utan att det inte finns något där. Egentligen.

Men; Jag tror knappast det som hände i filmen kan hända i verkligheten. Det här är en liten klass på kanske 30 personer som kan terrorisera ett helt område med att sätta ut affischer, spraya loggor, posters, graffiti, iögonfallande MySpace-sidor. Var är resten av befolkningen? Märker inte deras föräldrar? Polisen? I Sverige kan man knappt skolka utan att man har Socialen, lärare, föräldrar efter sig, men samtidigt kan en fascistisk våldsam rörelse spridas på mindre än en vecka? Sen om det kunde hända i teori; Helt klart. Det är precis det filmen försöker komma till - hur är frågan.

Dock finns det brister och perspektiv som filmen inte skildrar. Det politiska och det sociala, hur kunde det egentligen bli en massrörelse under Tysklands 30-tal? Rent politisk och socialt? Men det börjar med människor, och alla andra relationer med föräldrar, vänner, verkligheten suddas ut av maktens, gemenskapens, förändringens faktorer.
   Sen finns det ultimata, som faktiskt står på Die Welles DVD-omslag; "Ondskan är något man lär sig". Fundera på den du.

Filmen slutar med att Herr Wenger bärs ut av polisen och ser vilken misär han skapat i slowmotion. Grejen är att det här inte är ett minne blott, utan än i dag finns nynazister, rasister, fascismförespråkare, som i stort utgörs av just ungdomar; Den här filmen visar hur de blir lockade av dessa rörelser, kanske lite för tydligt.

Jag tror de flesta i klassen håller med mig när jag ger filmen: 3/5. - Karim

Ännu en dag på Slättgårds

Nu är jag här igen. Jag ser att Karim bloggar på ganska mycket så jag måste också komma igång. Att blogga för skolan känns lite konstigt. Det känns liksom "Vem vill läsa det här egentligen?". Så känns det faktiskt. Var lite skeptiskt till det här i början, men nu har jag faktiskt ångrat mig. Bloggandet flyter ju på ganska bra! Vill bara att fler verkligen ska börja läsa. Om ni föräldrar verkligen är intresserade av vad som händer på den här skolan så är den här bloggen ett perfekt sätt att få reda på det.

Ännu en del av alla nationellaproven är avklarad nu. Jag tror jag talar för alla nu när jag säger att det känns otroligt skönt att alla snart är klara. För klass 9a gick det nog bra på detta prov. Eller det är vad jag tror iallafall. För mig kändes det helt okej, men man vet ju aldrig. Det kan ju gått jättebra eller verkligen åt skogen. Nu dröjer det innan man får reda på resultatet man fick, vilket jag hatar. Att gå runt och undra och undra på hur det verkligen gick. Men that's life. Nu ska jag försöka sluta tänka på det och berätta lite om resten av dagen.

Efter vi hade nationella i matte hade vi en lektion innan lunch. Det var halvklass. Halva klassen hade engelska och den andra halvan bild. Jag måste bara säga att man märker att det är i slutet av terminen. Som de flesta elever så är vi också otroligt skoltrötta. Det är jobbigt att jobba med påbörja nya stora arbeten precis när man är klar med ett annat. Sedan när vi klagar på det så säger alltid lärarna något med gymnasiet och hur jobbigt det kommer vara där. Men jaja, vi veeet. Men nu så går vi inte i gymnasiet, eller hur? Jaja, sån är skolan. Våra lärare vill det bästa för oss och jag tycker om våra lärare. Även fast de kanske tycker vi är jobbiga när vi klagar och så. Men om vi får stå ut med allt får väl de också göra det, right? 

Till lunch idag blev det soppa, någon laxgratäng och mjuka mackor. Jag åt gratängen eftersom jag inte är ett sånt stort fan av soppa. Men tummen upp för gratängen! Är skönt att man alltid kan välja något annat när man inte känner för att äta av det andra. Sedan åkte 9a till Statsteatern och kollade på teater. Teatern hette Fem gånger gud.  Jag föredrar bio och tycker att teater är lite svårt att förstå. Den här teatern var, tyckte jag, lite svår att förstå men egentligen spelar det ingen roll. Skådespelarna spelade jättebra och vi skrattade ett gånger, så om vi hade kul så spelar det andra ingen roll.



Detta var allt för mig idag.
/ Frida

Hysterin över Slättgårds

Gaah! Det är hellt otrolig hur mycket man kan ha att göra samtidigt. Läxor, cafeterian, dans, teater, bio, livet, kärlek, lektioner, nationella prov, gymnasieval, tonårsproblem, blogg... Som sagt - gaaaaah! Men i alla fall;
   I dag hade vi en till danslektion. Hade så bråttom hit och dit att jag till och med glömde att ta bilder, nu skäms jag. Den här gången var det svängig jive! Nu kom jag på att jag inte tog lärarens namn heller...skäms.
   Sen är caféet på full gång! Det diskuteras möbler, färg, varor, företag, köksvaror, lön, arbetskraft, tider. Från och med i år kommer 9:or på skolan, med Peter, sköta caféterian. Det kommer vara i samband med Samhällskunskap, är det nu i alla fall. Det man ska göra är att man ska komma med en "affärsplan", med någon eller själv. Där man tänker på allt från miljön, nyttighet, utbud, efterfrågan, vädret (glass på sommaren t.ex.), pris, driftkostnader, arbetskraft, budget - helt enkelt en rimlig plan för att driva ett café och den bästa planen kommer bli riktig; Tävlingen är i gång. I går var jag och Hadid hela dagen på Ikea. Vi fotade, planerade och tjafsade om allt, som ett nygift Svensson-par på Ikea helt enkelt, we've all been there. Men när vi kom till tallrikarna gick det ur styr, vita stilrena tallrikar är mycket bättre än gröna, eller hur? 

I morgon blir det teater! Har ingen aning vad det blir...har ni riktig tur får ni åsikter, skildring och bilder av antingen mig eller Frida.
   Åh, precis vad jag behövde minnas. B-delen på matte, enligt mina källor så blir provet lätt, vi får se om jag faktiskt får diskutera ett prov. De tar sina nationella prov på största allvar.
   Något annat som retade gallfeber på mig var några föräldrars klagomål på skolan. Om jag inte har fel påstod de att skolan inte gör någonting för att förbättra skolan och klagade på att skolan investerade i onödiga saker. Vet inte vad personens argument var men; Jag gillar verkligen inte när man klagar på lärare jag ser komma hem klockan 9 på kvällen, engagerar sig i elevfrågor, jobbar extra efter lektioner, har aktiviteter som dansveckor, den här bloggen, hemsidan, bättre elevråd, bra miljö. Ta bara Ebons engagemang! Jag har aldrig hört henne på ett elevråd, eller när man har kommit och frågat henne, där hon inte har svar på något och i så fall tar hon alltid reda på det. Hon är väl påläst och gör verkligen något för den här skolan. Ni föräldrar som påstår att ni "bryr" er, jag såg inte mycket av det när Hasse styrde skolan. Visst, skolan är inte helt utvecklad. Den har precis tagit an sig ett riskfyllt uppdrag; Att utveckla 3 nya klasser. Och visst; vi kanske inte har den roligaste och bästa skolan, än, men att påstå att lärarna inte gör något är bara ignorans och respektlöst när man inte vet så mycket! Och om man tänker på Taiwanresan var jag och Helena BJUDNA till, för de som känner till den, vi betalade för våra egna saker där och biljetterna var även betalda. Bara i går råkade nån ta sönder en ruta för 6000 kronor, ja, det var en olyckshändelse, och olyckshändelser händer. Men att påstå att en studieresa som vi var bjudna till är onödig, slöseri, är bara dumt. Kanske borde ni läxa upp era ungar så de värnar om skolan istället?
   Klaga på Göran för att han kommunaliserade skolan istället... Klaga på cheferna. Inte några redan underbetalda, är alla lärare enligt mig, engagerade och effektiva lärare.

I alla fall, i alla fall, i alla fall... Här är bilderna från i går;



Alfred och Jeanette visar var skåpet ska stå.



Alfred och Jeanette visar hur man gör en vanlig snurr.



Det gick sådär...



...fast några fick till det! Som Nicolas och Nicole på bilden, passar bra ihop va?

Bildkvalitén blev lite dålig. Testar den nya kameran, försöker fixa bättre tills nästa gång!

Er Karim!

Dansveckan i full gång

Ja, nu är jag här! Jag vet att jag aldrig har skrivit någon gång, men det har varit mycket med skolan och andra saker runt omkring. Men iallafall så skriver jag nu, för bättre sent än aldrig eller hur?

Igår sparkade dansveckan igång. Som Karim skrev så har det varit en tradtion som har funnits länge på vår skola. Enligt mig så tycker jag det är en väldigt rolig idé. Det är skönt att ta en paus från alla lektioner och gå och dansa en stund. Det tycker jag iallafall. Samtigt så finns det ju vissa som tycker det är mindre kul också, men innerst inne så tycker de säkert om att dansa, har jag inte rätt?

Igår dansade vi bugg. Vi hade två duktiga danslärare på plats i skolan, en av dem från Let's Dance. De var faktiskt hos oss förra året också. Iallafall så tog dansen från grunderna och vi blev bara bättre och bättre. Efter vi hade dansat klart sa danslärarna Alfred och Jeanette att vi hade utveckats mycket från förra året, och det tycker jag faktiskt också. Go 9a!

Igår tog Karim och Ebon en massa bilder och de kommer upp på bloggen så fort som möjligt.
peace out! / Frida


Mycket på gång

Nu är det mycket på gång på Slättgårds;

Dansvecka nästa vecka
    Den traditionen som varje vecka i Maj kommer tillbaks. Dans, skratt, svett och tårar är på väg! Information, intervjuer och åsikter kommer mer nästa vecka.

Cafeterian
   
Jag hade skrivit ett långt inlägg om cafeterian när jag såg att Ebon också hade skrivit om det. Hennes blogg kan du hitta om du klickar på hennes namn. För alla otekniska: Alla länkar är understrukna. Annars: http://www.rektornsblogg.wordpress.com/.
    Men som hon säger: Hemkunskap och Samhällskunskap i ett. Nu håller 9:orna på med ekonomi i Samhällskunskapen och det vi lär oss och kommer att lära oss om utbud, efterfrågan, budget, konkurrens, marknadsekonomi, planekonomi kommer göra oss mer än kvalificerade att driva skolans cafeteria. Även engagemang och ansvar spelar roll, inga smygätare här inte.
   Och nej, det här är inte något som kommer vara klart nästa år - till skillnad från byggarbetarna som "jobbade" på vår idrottshall, känner jag att dessa gör något. Innan påsklovet var det tomt och när vi gick igenom i entrén hade redan grunden gjorts och nu är det nästan bara detaljerna som fattas. Färg, installering av elektronik, sista bygget, fixa rinnande vatten, electricitet, köpa in saker och förbereda sig helt enkelt. Helt klart är det inte, men på god väg. Invigningen kommer ske vid i mitten av Maj om inget går otroligt fel. Bilder, priser och information om detta kommer också.

Hemsidan
   
Kanske har ni märkt att hemsidan är kraschad, enligt Ebon så har någon som trott att den nya hemsidan skulle bli uppladdad tagit bort den. Men inget att få panik över. Vår otroligt duktiga hemsideskapare, webbmastern eller vad man nu ska säga, har länge jobbat tillsammans med Ebon och Ia med den nya mycket bättre hemsidan som kommer laddas upp snart. Faktum är att Hadid, webbmastern, bara går i 9:an. Just nu kan ni ju inte se vad han har gjort men tro mig, han har gjort ett riktigt bra jobb. (Det här är inte smygreklam, han är grym, på riktigt.) Tillsammans med hemsidan kommer två nya bloggar, nämligen denna och Ebons. På Slättgårds sätter vi eleverna i centrum, för att utveckla deras talanger. Varför betala någon överbetald webbdesigner när en av våra egna kan göra en lika bra hemsida? I Slättgårdsskolan har vi inga dolda talanger, här använder vi oss av dem.

Gymnasievalet
   
Vi har alla varit där. Gymnasievalet. Valet som kommer forma hela din framtid. Bara det att nu i dag är det några gånger svårare. Nu måste man tänka på sååå mycket; Redan i 6:an görs beslut som påverkar gymnasiet, språkvalet. Som efter 2010 ger dig extra meritpoäng till högskoleintagningen. Så redan i 6:an görs band med högskolan, och det är ganska mycket press. Men nu finns det nog upp mot 1000 valmöjligheter och det är späckat med skolor, erbjudanden, intressanta kurser och linjer. Så hur har årets nior valt? Mer om detta när omvalsperioden är över och vi kan fråga folk om deras slutliga val.

Bloggen
   Nu har vi fått en kamera kan skriverierna börja på allvar! Först och främst kommer den här bloggen behandla högstadiet, eftersom det är där det mesta händer. Det är även där jag hör mest ifrån. Ska dock knyta viktiga kontakter med 6-åringarna och få se om jag kommer på något att skriva. Men skriverier om glinen kommer också, skolans vilda endorfiner.
   Annars får jag väl bara informera och samtidigt gratulera Dilan Amin, den kända och kontroversielle, som vissa ser som skådespelare, som nu har vågat sig på en annan bransch - journalistikbranschen. I Södra Sidan på sida 11 hittar ni hans krönika om fördomar och lite om hans liv. Först såg vi han på teateruppvisningarna, sedan i det lilla programmet Ramp och nu kan vi läsa om honom på Södra Sidan. Så nu har vi två journalister; Jag själv har faktiskt skrivit hela 4 artiklar i Stockholm City, alltså har saker jag skrivit tryckts upp i hundratusentals exemplar. Woho! 
    För de som är för lata för att gå ner till centrum och hämta en tidning kan ni gå in på deras hemsida där de redan har publicerat deras tidning i PDF, samma sak där, på sida 11. 
 
Avslutningen
  
Ja! Snart är det dags! Dags för de första 9:orna att lämna skolan vissa gått i sedan 6-års och vissa till och med på dagiset bredvid. För vissa blir det en svår stund, det kommer det vara för alla, men det kommer även vara roligt att vidga sina vyer, finna nytt umgänge, ny skola och faktiskt lite av ett nytt liv. Den säkra och trygga skolan i Bredäng har skapat en sån stark gemenskap i klassen att det inte är sant. Alla är så nära att de bråkar och blir sams som gifta, vilket också är en typ av kärlek, det är fortfarande känslor även om den är negativ, vissa har knappt det i sina klasser. Så, något stort kan ni förvänta er, det är vad jag hör i alla fall. Reportage blir det definitivt om det, om jag inte kommer vara för hög på Coca Cola och känslor. Men det planeras för fullt att sätta en ny tradition och planering. För samma sak som vi gör kommer, förhoppningsvis, alla 9:or som går ut Slättgårdsskolan att utföra.

Så som ni ser har vi mycket på gång. Därför blir inläggen ganska långa eftersom och än har vi inte något uppdateringssytem där vi uppdaterar dagligen lite åt gången, utan nu kommer allt på en gång. Men mindre inlägg kommer, jag lovar!

Frågor om bloggen, önskemål, klagomål kan ges till [email protected]. Rättsharvera på bara!

Det här var er Karim, tills nästa gång!


De fruktade proven

Hallå, hallå.

Ja, nu har vi nästan gjort alla nationella prov. Alla 3 delarna på Svenska är alla klara med och likaså Engelska. På Matten är det bara en grupp som gjort muntliga, del A alltså. Kan väl förklara hur de i Svenska och Engelska är uppbyggda för de som inte vet;

Engelska & Svenska

1. Del A -
att läsa och förstå, är helt enkelt att man ska läsa vissa texter och sedan reflektera, tolka, jämföra och tycka.
2. Del B - det muntliga provet då, då man ska resonera, samtala, ta ställning, argumentera och motivera efter att ha lyssnat på en kort berättelse.
3. Del C - är det skriftliga provet. Man får inte veta vilka uppgifter det är förrän man är där, det är en större skrivuppgift som kräver mycket tid.

...mer eller mindre. För vår klass gick det grymt i alla fall. Eftersom det inte finns några att jämföra med, en parallell klass, så har jag frågat runt lite och enligt vad jag hör verkar det som att vår klass fick grymma resultat. Inte en enda fick IG på de Engelska lyssnarfrågorna men många fick MVG. Runt 10 styckna om jag inte är helt borta... (Det finns en lyssningsuppgift på Engelska i samband med läsprovet.) Tror inte så många fick IG på de andra delarna heller... Till slut får man ett samlat betyg, vilket jag tror ingen kommer få IG på.
   Men enligt mig är proven, de så fruktade, överdrivet överskattade. Visst, Engelska och Svenska är ju några av mina favoritämnen, men inget man behöver oroa sig för. Till och med i 7:an fick jag höra att hela högstadiet var en typ av "träning" till nationella proven. Det är ju ganska omöjligt då ett prov, vare sig hur långt det är eller inte, kan visa en elevs hela kapacitet. Omöjligt. Man kanske har en dålig dag, inte tänkte på en viss sak just då, gjorde slarvfel, var stressad, dåliga uppgifter osv. Men det är en faktiskt jättebra idé generellt bara då den erbjuder rättvisare bedömning, vilket jag tycker är det viktigaste. Vissa kanske har i hög grad för högt betyg, medan en gömd talang kanske visas. Som jag faktiskt märkte av i klassen, då vissa fick MVG av några man inte förväntade sig av och några som man förväntade sig det av inte fick det.. Sen finns det ju många som höjer sig genom de nationella proven. Men runt 70 % enligt statistik har samma betyg, och några höjer och sänker.

Och jag vet att regeringen vill att betyg ska komma i tidigare i årskurserna och att nationella prov även ska komma i 3:an, vilket jag tycker är jättebra! Förstår inte hur man kan vara emot det. "Tävling" finns alltid. Jag kommer ihåg att jag hade på mig jackan inomhus för att komma först till matsalen och bad min bror att göra mina läxor bara för att komma först i matten, så det hela "skapar tävlingsinstinkt"-argumentet faller platt då den klarar sig bra utan proven. Och en kommentar som utvärdering för hela 6:an- och 7:an, eller då flera kommentarer, räcker inte. Man ska veta var man ligger, vilket jag tycker ett betyg gör. Och ger i vissa fall en uppväckning, då man alltid hör om kunskapens vitalitet man var yngre. När jag jag sa att jag ville bli astronaut när jag var "ung" och dum var alltid responsen: "Gud var roligt! Men du vet väl att man måste plugga väldigt mycket?" Ja, lite extra mattetal hemma var inte så jobbigt tänkte jag. Haha, nämnde jag att jag var ung och dum? Jag kommer även ihåg när betygen kom i 8:an. Hela första terminen var vi förvirrade och visste inte hur man skulle få vad. "Varför fick jag inte MVG?", "varför kan man inte få MVG?, "vad måste man göra för att få MVG?". Men nu har vi bra koll på vilka kriterierna är, vilket jag tycker man måste kunna mycket tidigare. I 8:an ska man kunna det kristallklart.

Ja, jag återkommer väl när vi gjort Matten och med lite utförligare resultat. Jag hoppas att det händer något i de yngre åren så jag har något att skriva om. Det är bara en tidsfråga innan allting går igång och vi får utrustningen, idéerna och hemsidan faktiskt är uppe. Nu blir det mer tankar och så.
    Men glöm inte att Frida också skriver här på bloggen, så det är inte bara jag med mina högerinfluerade inlägg.

Det här var lite tankar och rapport från Karim, så till nästa gång får ni ha det bra!


Äntligen!

Ja, ja, ja! Äntligen! Första blogginlägget på Slättgårdsskolans elevblogg! Det känns skönt att jag, (Karim), blir den första att inviga bloggen med ett inlägg.
   Sedan Slättgårdsskolans "riktiga" rektorn, Hasse, slutade fredag den 28:e september 2007, har det varit mycket bytande av rektorer, lärare, ombyggnader och med tanke på vår gympasal och de 3 nya årskurserna har det varit fullt upp konstant. Därför har det tagit lite tid att återbygga Slättgårdsskolan till den kapaciteten den har. Men med vår nu stabila ledning och med stor hjälp av vår rektor Ebon har vi nu lanserat en ny hemsida i syfte om att uppdatera föräldrar och elever på ett mycket mer effektivare sätt än innan. Föräldrar som besökt Slättgårdsskolans förra hemsida har ju märkt att den knappt är dagligt uppdaterad och navigationsvänlig - men no more!

Den här bloggen, Elevaktuellt, är ett annat försök att få både föräldrar, elever, lärare och möjligtvis intresserade elever som vill börja på Slättgårdsskolan kan se hur vi har det, och från världens bästa perspektiv - elevperspektivet. Mestadels, just nu, kommer vi fokusera på det aktuella.
   Men det jag tror är så speciellt med denna blogg är att vi inte kommer ge er köpta blogginlägg som säger: "JA DEN HÄR SKOLAN ÄR DEN BÄSTA SKOLAN I STOCKHOLM - KOM TILL OSS!", utan otolkade och reflekterade inlägg om vad som händer på skolan. Skrivna av våra skribenter, (Karim och Frida). Det här är alltså ingen reklamblogg om man säger så, utan bara ett försök att få mer information både som elev och förälder.

Jag och Frida är två niondeklassare som, såklart, går på Slättgårdsskolan. Vi går i samma klass, ganska logiskt då det bara är en klass för årskurs nio. Vi är båda intresserade av att skriva, vadan vi blev valda till skribenter. Vi har gått på skolan en lång tid, så vi är väl medvetna om hur det varit, hur det är och hur det utvecklats. Mer av oss kommer man få reda på i framtida inlägg, som båda vi hoppas kommer bli lästa av många.

Ja, det finns inte mycket mer och säga nu. Men skriv gärna kommentarer till inlägg eller e-postmeddela oss på [email protected], där bara skribenterna svarar.

- Karim


RSS 2.0